Brig

De dunne kniebroek bied schijnbaar te weinig bescherming tegen het dunne laagje sneeuw op de bank.Klik hier voor de kaart van BrigWoensdag, 31 mei 2006
Het is bijna zeven uur voordat ik uit mijn droomwereld ontwaar. Verdomme, ik ben vergeten de wekker te zetten. Alweer een half uur verloren. Een blik naar buiten leert dat ik nog wel een halve dag in bed kan blijven liggen: het zit buiten potdicht en het sneeuwt. Live-beelden op de tv laten zien dat het weer over heel Zwitserland hetzelfde is. Vanmiddag klaart het misschien wat op.

Elk nadeel heeft zo z'n voordeel: dit weer geeft ons ook weer de gelegenheid om de grilligheid van het weer digitaal vast te leggen. Ans poseert in dit soort situaties gewillig, maar ik kan u verzekeren dat die vriendelijke glimlach na wat onzekere shots van mij plaats maakte voor een ietwat paars aangelopen gezicht en een bibberende smeekbeede: "Zijn die die foto's nu onderhand gelukt? Ik krijg het koud!". De dunne kniebroek bied schijnbaar te weinig bescherming tegen het dunne laagje sneeuw op de bank. Ja, diezelfde bank waar Ans zondag nog na aankomst bij een temperatuur van 24 graden lekker van de zon kon genieten. ...

Het sneeuwt en het is afschuwelijk koud Onder deze omstandigheden wordt het maken van een plan een minder makkelijk karwei

Het uitzicht vanaf ons balkon naar St. Niklaus blijft mooi, maar we hebben het weleens mooier gezien... Wel, laat ik deze dip in het weer maar gebruiken om mijn verslag bij te werken. Onder het genot van een kop koffie, aangevuld met een ‘Peijnenburg dubbel OP’ (Naturel, met een lekker smeuïg laagje; het is maar dat u het weet.), neem ik mijn altijd vlekkende pen ter hand. Ik erger mezelf aan die extra klodders ontsierende inkt, die nu niet alleen het papier ontsieren maar ook de onderkant van de pen en dus ook mijn vingers. Enigszins getergd kijk ik naar het merk pen dat mijn Ans me in de handen heeft geduwd. Wel, beste lezer, dit kleinood komt van Friki. Het doet me ongewild denken aan de slagzin “Niet vergeten, Friki eten!”. Nu heb ik deze slagzin nooit serieus genomen en Friki vond ik niet om te eten, maar hun weggevertjes kunnen ze ook beter houden.

Omdat schrijven op d’n duur ook vermoeid, ga ik mezelf nog wat bezig houden met m’n Ans, probeer haar nog wat kennis over fotograferen bij te brengen en delibereren wat we vanmiddag gaan doen. ...

Over Brig

Brig (680 m; 11500 inw.) is de bedrijvige hoogdstad van het Duitstalige Wallis en net als Martigny een kruispunt van internationale handelswegen. Het is de belangrijkste plaats op de doorgaande wegen route tussen de Simplonpas en het Lötschbergspoor naar Berner Oberland. Daarnaast is hier het treinstation van de route Furka - Oberalp, Brig - Visp - Zermatt en tussenstation van de exclusieve Glacier Express en een groot busstation.

StockalperpaleisGeschiedenis
De Romeinen maakten reeds in de 2e eeuw n.C. gebruik van de Simplonpas, waardoor de huidige stad Brig toen al een rol van betekenis speelde. Kaspar Jodok Stockalper begon in 1634 met het transport van zijde over de Simplon naar Lyon. In het midden van de 17e eeuw begon dezelfde Stockalper met de bouw van een groot slot, vanwaar hij de scepter zwaaide over de transporten via de Simplon. De rijkdom die hij daarbij in korte tijd verwierf, veroorzaakte grote afgunst bij de bevolking. In 1678 moest Stockalper zelfs uitwijken naar de andere kant van de Simplon (Domodossola). In 1691 overleed hij. Het Stockalperslot, met de drie torens Kaspar, Melchior en Balthasar, is nu de grootste Briger bezienswaardigheid. De opening van de Simplon spoorwegtunnel in 1906 (een tweede tunnelbuis werd in 1922 geopend) en de aansluiting op de Lötschbergspoorlijn naar Bern maakten Brig tot het verkeersknooppunt van nu.

Bezienswaardigheden
Op de Bahnhofplatz krijgt men een goede indruk van het verkeersknooppunt Brig. Op de achtergrond bevindt zich het station, waarvandaan treinen vertrekken richting Bern, Genève en Milaan. Vanaf het stationsplein vertrekken de smalspoortreinen van de Matterhorn Gotthard Bahn naar Zermatt en richting Andermatt. Op het plein vindt men ook de gele postbussen, die de verbindingen onderhouden met dorpen in de omgeving, waaronder Saas Fee. Het doorgaande autoverkeer wordt sinds 1999 niet meer over het stationsplein geleid: een nieuwe verbindingsweg voor het transitverkeer betekent een belangrijke verbetering. Overigens zal de rol van Brig als spoorwegknooppunt over enkele jaren enigszins worden overgenomen door Visp, zodra de Lötschberg basistunnel in gebruik genomen is.

Vanaf het station naar het zuiden loopt, licht stijgend, de Bahnhofstrasse met een groot aantal winkels. Als men deze straat oploopt, aan het einde links afslaat en dan weer rechts, bereikt men in 10 minuten het Stockalperslot. Op de binnenplaats staat een oude postkoets opgesteld, waarmee vroeger de verbindingen over de alpenpassen werden onderhouden. ’s Zomers worden hier filmvoorstellingen gegeven. In het 17e eeuwse slot zetelen tegenwoordig de gemeenteraad en de rechtbank. Daarnaast zijn er van mei tot oktober dagelijks rondleidingen door het slot met o.a. een multimediale presentatie over het leven van Stockalper (info rondleidingen). Even verder dan het Stockalperslot aan de linkerzijde van de Alte Simplonstrasse staat de Kollegiumskirche, in 1675-1685 tijdens de Reformatie door de jezuïeten gebouwd op initiatief van Stockalper. Vlak tegen deze kerk staat de in 1732 gebouwde kloosterkerk van de ursulinen. De hieraan verbonden middelbare school staat tegenwoordig bekend als beste in het hele Duitstalige gebied van Wallis.

Binnenplaats StockalperpaleisWandeltip
Deze wandeling levert een weids uitzicht op over het Rhônedal èn een hoge dosis treinen.Vanuit Brig klimt de spoorlijn van de BLS, de Bern-Lötschberg-Simplonbahn langzaam via de zuidhelling het Rhônedal uit. Langs deze spoorlijn, die in 1913 in gebruik genomen werd, ligt een comfortabel wandelpad: de Lötschberg Höhenweg. Neem de trein van Brig tot Hohtenn (daar verlaat de spoorlijn het Rhônedal naar het noorden) en loop terug richting tot één van de andere stations langs de spoorlijn (Ausserberg, Eggerberg of Lalden, resp. 3, 5 of 6 uur gaans) Het wandelpad is een stuk langer dan de spoorlijn zelf, die door tunnels en over mooie viaducten natuurlijk de kortste weg kiest. Het wandelpad is maar zelden echt steil, veelal volgt het de spoorlijn of een van de bisses, de oude irrigatiekanalen. Op het station in Brig is een prospectus van de Höhenweg verkrijgbaar.

... Het wordt Brig. Boven in de bergen hangen te veel wolken en is het te koud. Om half een vertrekken we. De rit van Rittinen naar St. Niklaus verloopt steeds prettiger nu stoplichten het verkeer regelen bij de werkzaamheden boven bij Rittinen. De keuze Brig blijkt wederom een goede te zijn. Onder een heerlijk zonnetje brengen we eerst een bezoek aan het fraaie Stockalperpaleis, maken er uitgebreid foto’s, lopen nog wat verder door de stad en vinden dat het tijd wordt voor een kop cappuccino. Een plaatsje in de zon en uit de wind op een terras in een hoekje op de Saltinaplatz, is een geschikte locatie. Even doen een paar duiven boven onze hoogden anders vermoeden, maar we houden het droog. ...
Impressie van onze wandeling in Brig.


Interval seconden
Impressie van onze wandeling in Brig


Interval seconden
(Een ogenblikje geduld, het duurt even voordat alle foto's zijn gedownload.)

... Na de cappuccino en uitgerust lopen Ans en ik een winkelstraat in terwijl we het laatste restje cappuccinoschuim van onze mondhoeken vegen. Bij een outdoor sportzaak staat een rek met jassen en bodywarmers buiten. Ik zie menig man met een “uueechh” verschrikt terugdeinzen, niet ik. Na bestudering van de prijskaartjes zie ik, dat twee identieke jacks zijn afgeprijsd van CHF 249,- naar CHF 49,-; een buitenkansje. Twee multifunctionele outdoor jassen, vol met ritsen, vakjes en zakken waar een normaal mens niet aan toekomt om ze te gebruiken en waar menig Zwitsers zakmes jaloers zou zijn op zoveel functionaliteit; zelfs de voering is uitneembaar. De kleur? Die past precies bij Ans. Als ze passen nemen we ze alle twee me en ben ik voor weinig geld voor vele jaren klaar, zo flitst het door mijn (misdadig) brein. Twee jassen, gelijke kleur, dezelfde maat en nog vierhonderd Zwitserse francs uitsparen, mooier kan haast niet; ik zou spontaan een week vakantie bijboeken. Ik moedig Ans aan één jas te passen. De jas zit als gegoten, mits de ritssluiting aan de voorzijde niet wordt dichtgedaan want dan worden er toch wat (pijnlijke) knelpunten zichtbaar. Dit multifunctionele outdoor jack blijkt namelijk niet om Ans d’r middel te passen. Ik probeer mijn Ans met allerlei raadgevingen toch nog het jasje in te praten en stel, als laatste poging, zelfs voor het jack te kopen en thuis te gaan lijnen. Maar helaas, m’n Ans is niet te overtuigen, beseffend dat deze uitdijing niet van tijdelijke aard is. Ieder op zijn eigen manier teleurgesteld, vervolgen we even later onze wandeling richting station.

Op het station overwegen we nog even om een reisje naar Milaan te reserveren. De kosten, het gedoe en de hoop op beter weer doen ons hiervan afzien.

Ans en ik lopen terug naar parkeergarage Altstadt en sluiten hiermee ons bezoek aan Brig af. Op de terugweg doen we nog even inkopen bij Carrefour, hopende dat de dagelijkse spitsfile door Visp voorbij is. Nee, het wordt weer aansluiten. ...

Bij thuiskomst is het toch nog lekker genieten van een Cup a Soup op ons zonovergoten balkon. Zie het verschil met de vanmorgen... Bij thuiskomst is het toch nog lekker genieten van een Cup a Soup op ons zonovergoten balkon. Zoals je ziet is het verschil met het begin van deze dag toch wel erg groot.


vorige pagina /
volgende pagina

Startpagina Startpagina