Passenrit

Wanneer we naar het Gomsdal rijden, blijft het weer er veelbelovend uitzien.Klik hier voor de kaart van Blatten en de passenritDonderdag, 25 september 2008
Vroeg uit de veren blijft deze vakantie een heikel punt. Weer is het vandaag half acht voordat mijn voetzolen in contact komen met het koele laminaat. Hoewel ik beter slaap op mijn ‘dubbeldeks’ matras, ben ik niet onder de indruk van mijn eigen oplossing. Nee …, uit mijn inventiviteit en creativiteit ontsproot vroeger vaak iets mooiers. Maar ja, het is vakantie en enige berusting is een hoger doel dat menigeen in zijn vakantie nastreeft. Waarom ik niet.

Na het ontbijt neem ik, zoals elke ochtend, plaats in de net iets te lage Ikea-relaxstoel in de woonkamer voor mijn kopje koffie en de ‘ochtendbriefing’ met m’n Ans. Maar zoals elke ochtend, voel ik ook nu weer de vermoeidheid mijn lichaam insluipen. Een vermoeidheid die me verlamt en het moeilijk maakt iets leuks voor deze dag te bedenken. Nu wandelen praktisch gezien geen optie meer is, valt het moeilijk om een alternatief dagdoel te bedenken. Natuurlijk is er de auto. Maar om met dit weer lang in de auto te zitten vind ik ook zonde. We kiezen twee opties: Leukerbad en een passenrit over de Furka-, Susten- en Grimselpas.

We besluiten om eerst bij de COOP een kop cappuccino te gaan drinken in de hoop dat we iets meer zicht op het weer krijgen. Op dit moment is de omgeving, vanaf ons balkon gezien, nog behoorlijk nevelig.

Om 10:00 uur vertrekken we naar de COOP. In het Rhônedal schijnt de zon volop. Een mens moet ook zijn vakantie keuzes maken. Keuzes maken in een comfortabele stoel met een cappuccino en een vers stuk appelgebak, gaat mij altijd beter af dan vanuit een ongemakkelijke stoel met een normaal kopje koffie. Na ampel beraad, ik zit hier tenslotte met veel plezier en het kan me dan ook niet lang genoeg duren, opteren Ans en ik voor de passenrit omdat de lucht in het oosten minder bewolkt is dan in het westen....

Wanneer we verderop in het Gomstal geraken, wordt het breder en komen we bij de plaatsjes Geschinnen, Geschinen, Münster en Ulrichen Wanneer we verderop in het Gomstal geraken, wordt het breder en komen we bij de plaatsjes Geschinnen, Geschinen, Münster en Ulrichen
We naderen Gletsch waar de splitsing is naar de Furka- en de Grimselpass Gletsch. We rijden eerst over de Furkapass. Middenachter is de Rhonegletsjer te zien.
De gletsjer heeft zich op het einde van de zomer ver teruggetrokken.
De Rhônegletsjer heeft zich op het einde van de zomer ver teruggetrokken.
Vanaf de weg naar de Furkapass hebben we deze foto gemaakt. Rechtsboven is de Grimselpass te zien.
Vanaf de weg naar de Furkapass hebben we deze foto gemaakt. Rechtsboven is de Grimselpass te zien. Let op: rechtsboven bij de Grimselpass zijn nog geen wolken te zien.
Ans mag pas fotograferen als mijnheer losjes met zijn handen in de broekzak ‘cheese’ zegt.
Onze ijdeltuit geeft Ans aanwijzingen hoe hij zo mooi en ontspannen mogelijk op de foto wil. Ans mag pas fotograferen als mijnheer losjes met zijn handen in de broekzak ‘cheese’ zegt.
Maar wanneer Ans wil afdrukken werkt de camera niet. Niet alleen loopt er een grote scheur door de display, de zoeker is, laat ik het zachtjes uitdrukken, ook niet geheel stofvrij en dan blijken de batterijen tot overmaat van ramp geheel leeg te zijn. Snel tovert de jongeman uit zijn andere zak een tweede camera.
Maar wanneer Ans wil afdrukken werkt de camera niet. Niet alleen loopt er een grote scheur door de display, de zoeker is, laat ik het zachtjes uitdrukken, ook niet geheel stofvrij en dan blijken de batterijen tot overmaat van ramp geheel leeg te zijn. Snel tovert de jongeman uit zijn andere zak een tweede camera.
Lijkt …, want voordat de ijdeltuit het gezelschap van zijn vriendin weer opzoekt, moeten eerst de foto’s zijn goedkeuring krijgen.Jawel, alom tevredenheid. Het resultaat mag er zijn.... Om 10:45 uur rijden we bij de COOP weg. Bij de Rhônegletscher en de Furkapass maken we de nodige foto’s. Terwijl Ans en ik, één à twee bochten voor hotel restaurant Gletscher Belvedère, langs de weg foto’s aan het maken zijn, stopt iets verder een jong stelletje. Eenmaal uitgestapt gaat zij meteen ‘in gesprek’ met haar mobieltje. Hij gaat zijn vertier elders zoeken. De jongeman, klein van stuk maar ó zo bewust van zijn kwaliteiten, stapt doelbewust richting mijn Ans die inmiddels iets verder van mij foto’s aan het maken is van de Rhônegletscher. Terwijl hij een klein stroompje in de berm van de weg oversteekt maakt hij zijn haar nat, gooit zijn zwarte haar wat losjes door elkaar zodat hij een wat onverschillige en ontspannen indruk maakt en loopt vervolgens richting mijn Ans. Waarschijnlijk geïmponeerd door het camerawerk van Ans, valt het haar de eer om hem, de man die een aura van verse Axe bij zich draagt, in deze ruwe ambiance te vereeuwigen. Uit het binnenste van zijn rechter broekszak haalt hij iets tevoorschijn wat op een camera lijkt. Toeziend op het liefelijke tafereeltje en constaterend dat er niets schokkends te gebeuren staat, kan ik weer doorgaan met ademhalen en fotograferen. Wat later kijk ik richting Ans en die zwart gekrulde adonis en zie dat het fotograferen niet geheel naar wens verloopt. Ans mag pas fotograferen als mijnheer losjes met zijn handen in de broekzak ‘cheese’ zegt. Oké, niets mis mee. Maar wanneer Ans wil afdrukken werkt de camera niet. Niet alleen loopt er een grote scheur door de display, de zoeker is, laat ik het zachtjes uitdrukken, ook niet geheel stofvrij en dan blijken de batterijen tot overmaat van ramp geheel leeg te zijn. Snel tovert de jongeman uit zijn andere zak een tweede camera. Echter, voordat de fotosessie kan worden voortgezet, moet eerst het geheugenkaartje worden overgezet. Na enige tijd lijkt alles in kannen en kruiken. Lijkt …, want voordat de ijdeltuit het gezelschap van zijn vriendin weer opzoekt, moeten eerst de foto’s zijn goedkeuring krijgen. Een tiental minuten later loopt onze trotse Don Juan richting zijn vriendin die nog steeds met haar mobieltje in gesprek is. ...
Uitzicht over de weg naar de Furkapass (links) en rechts de weg naar de Grimselpass.
Ans is weer even beschikbaar. Maar let op: rechtsboven bij de Grimselpass komen de eerste wolkjes over de Totensee aandrijven. Uitzicht over de weg naar de Furkapass (links) en rechts de weg naar de Grimselpass.
De Rhônegletscher
De Rhônegletscher
hotel/restaurant 'Gletscher Belvedere'
hotel/restaurant 'Gletscher Belvedere'
Nog een keer genieten van het mooie uitzicht. Inmiddels komen er nog meer wolken over de Totensee op de Grimselpass aandrijven.
Nog een keer genieten van het mooie uitzicht. Inmiddels komen er nog meer wolken over de Totensee op de Grimselpass aandrijven.
Een mini waterval langs de weg met rechtsboven hotel/restaurant 'Gletscher Belvedere'. Nog één blik achterom. We rijden naar het hoogste punt van de Furkapass. In de afdaling wordt het wolkendek dikker, de radio laat ons in de steek en de omstandigheden laten het niet toe om nog meer foto's te maken.

....Na onze laatste stop op de Furkapas, werkt de display van mijn autoradio plots niet meer. Dit stukje elektronica heeft al vaker mijn humeur verpest. Alleen kreeg ik het kleinood telkens nog aan de praat. Nu komt er alleen vanwege de slechte ontvangst wat gekraak uit de luidsprekers. Tja, en als je niets ziet is het ook moeilijk om nog een andere zender te kiezen. Meerdere reanimatiepogingen blijven zonder resultaat. Tot overmaat van ramp gaat ook Ans tot reanimeren over en blijkt even later niets meer van mijn radio te werken. Mijn toorn richt zich dan ook niet alleen naar Ford, maar ook naar mij bijrijdster die ongehinderd door het ongemak, volop geniet van de omgeving.

Zijn er vanwege de radioperikelen bij mij al donkere wolken binnen gedreven, naarmate we dichter bij Andermatt komen blijkt ook hier het wolkendek steeds dikker te worden. Naast mijn meteorologische ‘vinger-in-de-lucht’ kennis, kan ik mezelf sinds afgelopen zondag ook als ‘ervaringsdeskundige’ betitelen. Kortom, ik stel voor om terug te rijden naar Brig om daar mijn radio te laten repareren. Ans wil echter de rit voortzetten. Wel, om mijn 33-jarig huwelijk niet in een diepe crisis te doen geraken, stem ik in en stuur mijn C-Max richting Wassen.

Bij Wassen willen we naar de spoorwegen kijken. Helaas rijden we hier een aantal keren verkeerd. Wanneer we eenmaal bij het kerkje in Wassen zijn – hier is een uitzichtpunt – is de lucht behoorlijk dichtgetrokken en is het geen optie meer om naar het uitzichtpunt te lopen om de treinen te bekijken.

Ans wil hoe dan ook toch de Sustenpas oprijden. Zelf vind ik het gekkenwerk. Een goed huwelijk is echter iets om te koesteren, tegen mijn zin en met een donker radiodisplay rijd ik daarom de Sustenpas op.

Nog maar net op weg naar de Sustenpas en we zien werkelijk geen hand meer voor de ogen. Wel …, de gehele Sustenpas en een groot deel van de Grimselpas hebben we ‘in de wolken’ gereden.  En net zoals zondag, is ook nu weer het gehele leed geleden wanneer we over het hoogste punt van de Grimselpas heen zijn en afdalen naar Gletsch. En net als zondag, zien we ook nu weer de wolken over de Totensee in het dal van de Furka zakken en werkelijk in het niets oplossen.
Onderweg besluiten we om de dag te eindigen waar we die zijn begonnen, namelijk de COOP in Visp. Kunnen we een ‘bakje troost’ drinken, meteen wat laatste inkopen doen en kijken of we ergens een Fordgarage kunnen vinden.

Wanneer we de COOP uitkomen en onze C-Max instappen, geeft de display van onze Ford weer gewoon de tijd en datum weer alsof ie ‘t nooit anders heeft gedaan. Zelfs nadat ik de contactsleutel heb omgedraaid, blijft alles gewoon functioneren. Alleen …, linksboven op het scherm is een icoontje verschenen, waarvan ons de betekenis niet duidelijk is. Opzoeken heeft geen zin, want bij Ford is men schijnbaar van mening dat de gebruiker niet geïnteresseerd is in wat al die symbooltjes op de display betekenen. Tja, en uit ervaring weet ik dat het ook geen zin heeft om hier bij mijn garage naar te vragen. Want ook daar staan ze mij met een bek vol tanden en grote ogen aan te kijken, wanneer ik vraag wat dat symbooltje in de vorm van een SD-kaartje op de display van de/het radio/navigatiesysteem betekent.

Afin, even een probleem minder. We rijden naar onze vakantiewoning in Blatten waar we om enkele minuten over zessen arriveren.

Van Sandra krijg ik nog een sms’je. Zelf stuur ik niet alleen naar Sandra een antwoord, maar stuur ik ook naar Kees mijn dagelijkse sms-berichten. Ik vraag ook meteen of er al nieuws van mijn zwager is. Even later krijg ik van Anita een sms’je met een antwoord. Wat we al vermoedden wordt nu bevestigd. Het bericht slaat in als een bom. Het einde van een dag met een klein dipje is nabij. ’s Avonds kijken we nog foto’s en werk mijn verslag bij, maar de berichtgeving houdt ons bezig. Nu maar naar bed, morgen is er weer een nieuwe dag.

 
naar boven
 
vorige pagina /
naar boven
/ volgende pagina